Toepasselijke verklaring van het boek Daniël
Auteur | Ds. J.R. Visser |
Uitgever | Van Berkum Graphics, Zwaag |
Uitgavejaar | 2012 |
ISBN_ISSN | 9789081171090 |
Pagina's | 136 |
Te verkrijgen bij | Alle boekwinkels |
God is trouw tot in de verste toekomst.
Toepasselijke verklaring over Bijbelboek Daniel.
Enkele delen uit het boek:
▶
De eurocrisis. Schuldencrisis. Aardbeving in Japan met alle gevolgen van dien. Hoe gaat het verder met deze wereld? Je ziet hoe mensen somberder worden over de toekomst van de wereld. Na veel optimisme wordt duidelijk dat welvaart en je uitleven zoals je wilt vaak niet brengt wat je er van erwacht. Het boek Bonita Avenue van Peter Buwalda kreeg in 2011 en 2012 veel aandacht. Werd ook veel verkocht. Dit boek ademt bij alle uitleven van eigen verlangens en het gaan voor je eigen carrière een heel sombere sfeer. Het leven geeft niet wat het belooft te geven. Zo lijkt het. Je ziet dan ook dat mensen zich weer meer gaan bezighouden met de mogelijkheid dat de wereld zou kunnen vergaan. De aandacht voor de Maya-kalender met de voorspelling dat in 2012 een wereldwijde ramp de aarde zal treffen, is daarvan een voorbeeld. Ook de film 2012 is dat.
In een sombere wereld met de angst voor het vergaan van de wereld is het goed om het boek Daniel te lezen. Om dat boek te lezen in het verband van de hele Bijbel, het hele Woord van God. Dan zie je de werkelijkheid. Dan zie je hoe je bij alles hoop mag hebben.
Hoop op een echt goede toekomst ook in een tijd van vervolging. Een heerlijke toekomst verdiend door Christus voor wie bij Hem het leven zoekt. Ik hoop dat dit boekje je helpt om zo door Christus met vertrouwen de toekomst in te gaan.
▶
We vinden in het boek Daniël zowel beschrijving van de geschiedenis als profetieën die op de toekomst gericht zijn. De eerste 6 hoofdstukken bevatten een stuk geschiedenis waarin we lezen hoe het met Daniël en zijn vrienden in de tijd van de ballingschap gegaan is. Ook daarin vinden we profetieën die juist door Daniël uitgelegd worden.
Bezwaren tegen de betrouwbaarheid van het boek Daniël
De laatste 2 eeuwen worden meerdere bezwaren tegen de betrouwbaarheid van het boek Daniël ingebracht. Ik wil verschillende daarvan in dit hoofdstuk bespreken. Ik doe dat aan de hand van de bezwaren die de bekende Zuid-Afrikaanse Oudtestamenticus Izak Spangenberg heeft ingebracht.
De historische bezwaren
Ik haal een gedeelte uit het boek van Spangenberg aan waar hij zijn historische bezwaren tegen Daniël 1-6 noemt. We lezen dan: “Die volgende voorbeelde van onnoukeurighede kan genoem word: Volgens die skrywer het die ballingskap plaasgevind in die derde regeringsjaar van Jojakim (Dan 1:1). Histories is dit nie korrek nie, want die ballingskap het in die tyd van koning Jojagin (Jojakim se opvolger) plaasgevind (2 Kon . 24:8-12).
Klopt Daniël 1:1 niet?
We lezen in Dan 1;1: “In het derde regeringsjaar van Jojakim, de koning van Juda, trok Nebukadnessar, de koning van Babylonië, op naar Jeruzalem en belegerde de stad.” De regering van Nebukadnessar begint in 605 voor Christus.
Was er een koning Darius de Meder?
Over deze vraag zou veel meer te schrijven zijn dan wat ik daarover in dit inleidende hoofdstuk kan doen. Het is duidelijk dat de Bijbel over Darius de Meder of medier spreekt. Zie Dan 6:1. De Bijbel is tot nu toe de enige bron die over een Darius de Meder in die tijd spreekt.
Was Belsassar echt koning?
Als je met deze vraag zou bedoelen of Belsassar ooit formeel tot koning is uitgeroepen is dat niet zo. Daarom komt hij niet in de koningslijsten van het Babylonische rijk voor. De vader van Belsassar was Nabonibus. Hij was tot de inname van Babel door de Perzen en de Meden de officiële koning.
Belsassar is toch niet de opvolger van Nebukadnessar?
Spangenberg verwijst naar Dan 5:11: “Er is een man in uw koninkrijk in wie de geest van de heilige goden woont. In de dagen van uw vader bewees hij al evenveel verstand, inzicht en wijsheid te bezitten als de goden. Koning Nebukadnessar, uw vader, heeft hem benoemd tot hoofd van de magiërs, bezweerders, Chaldeeën en waarzeggers – uw vader, majesteit!”
In de tweede eeuw geschreven?
We vinden in Daniël 7-12 profetieën. Als je de geschiedenis kent zie je dat in deze profetieën tot in details beschreven wordt wat er o.a. in de eeuwen daarna gaat gebeuren. Vooral als het gaat om de tijd waarin Antiochus IV Epifanes optreedt. Dit heeft mensen ertoe gebracht om te zeggen dat het hier in werkelijkheid niet om profetieën zou gaan die de HERE in de 6e eeuw voor Christus aan Daniël gegeven heeft. Iemand zou dit in de tweede eeuw opgeschreven hebben. Iemand die de geschiedenis kende en hij zou daarmee Gods volk in de tijd van de Makkabeeën hebben willen bemoedigen.
▶
7:1-3 De tijd.
Er begint in hoofdstuk 7 dus een nieuw gedeelte van het boek Daniël. Het eerste deel van het boek Daniël is verhalend. We vinden daar de verhalen ook in chronologische volgorde. We gaan bij het begin van het profetische gedeelte eerst weer een stuk terug in de tijd.
7:4-6 De eerste drie rijken.
Het eerste rijk dat Daniël uit de zee ziet verschijnen, lijkt op een leeuw. Hij ziet een leeuw die arendsvleugels heeft. Die vleugels worden uitgerukt. Het beeld hier sluit aan bij de symboliek die het Babylonische rijk voor zichzelf gebruikt heeft.
De drie rijken waarover Daniël profeteert en die we in de geschiedenis ook gezien hebben, hebben een gezamenlijk kenmerk. Ze delen dat ook met het vierde rijk en alles wat daaruit voortkomt. Ze zijn allemaal dierlijk. Ze staan allemaal in dienst van de duivel. We lezen in Openbaring 13 van de grote machten die zich in dienst van de duivel tegen Christus keren. Het dier dat je in Openbaring 13 uit de zee ziet komen verenigt wat we in de eerste drie rijken in Daniël 7 zien. We lezen van dat dier in Openbaring 13:2 namelijk: “het beest dat ik zag leek op een panter, met poten als van een beer en een bek als de muil van een leeuw. De draak droeg zijn kracht en heerschappij en gezag aan het beest over.”
7:7, 8, 19-21, 23-25 Het bijzondere van het vierde rijk.
De aandacht gaat in deze droom vooral uit naar het vierde rijk. Het eerste dat opvalt is dat dit rijk bij Daniël de meeste schrik en angst veroorzaakt. Het is verschrikkelijk om te zien wat dit rijk doet. Het verderf en de hardheid van dit rijk zijn groter dan die ervoor. We lezen daarom in vers 7: “Het verschilde van alle dieren die daarvoor verschenen waren, en het had tien horens.”
De 10 horens zijn nog niet het einde. Wat Daniël namelijk het meest laat schrikken is het volgende: “Toen ik naar de horens keek zag ik hoe een kleine, nieuwe horen tussen de andere opkwam; drie van de oude horens werden uitgerukt om er plaats voor te maken. En in die horen bevonden zich ogen als mensenogen en een mond vol grootspraak.” vs 8. Deze kleine horen wordt groot, zelfs groter dan de andere 10. Zie vs 20.
7: 9-12, 22, 26 De Oude van dagen.
Nadat Daniël die kleine horen gezien heeft, ziet hij hoe een rechtszaal gereed gemaakt wordt. Hij ziet dat de tronen klaargezet worden. De meest opvallende persoon die hij in zijn droom ziet is een oude Wijze. In de vertaling van 1951 een Oude van dagen.
7: 13,14 Zoon van een mens.
Daniël ziet nu de Oude Wijze en een andere persoon. Die ander is dus: die er uitzag als een mens.
7:15-18,22,26-28 De heiligen van de hoogste God.
Daniël is geschrokken van de zware tijden die Gods volk moet doormaken. Hij is erdoor geraakt dat de gelovigen zolang bespotting en zware verdrukking moeten ondergaan. Er zijn rijken die voor Daniël nog heel ver weg in de geschiedenis liggen en waarvan de heiligen nog veel moeten verduren.
136 pagina´s
Van Berkum Graphics, Zwaag
In alle boekwinkels te bestellen.
ISBN 9789081171090
Prijs: 12,50 Euro
Copyright 2017 - 2024 · All rights reserved